Dugotrajno sjedenje i problemi koje donosi

Dugotrajno sjedenje i problemi koje donosi

Dugotrajno sjedenje i problemi koje donosi
  • Objavljeno: Četvrtak, 15.04.2010.
  • Broj pregleda: 6.138
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Dok čitate ovaj članak vjerojatno sjedite zavaljeni u vaše stolice ili fotelje uopće ne razmišljajući o tome kako dugotrajno sjedenje i (ne)aktivnost utječe na naše fizičko stanje kod kojeg se smetnje često manifestiraju u obliku boli, te u kojoj mjeri se koriste rehabilitacijske usluge i koliko one po osobnoj procjeni ispitanika mogu riješiti nastale probleme. Terapijski centar ReAktiva proveo je istraživanje u kojem je sudjelovalo 138 ispitanika koji su ispunjavali anketu. Većina ispitanika je u dobnoj skupini radno aktivnih, s tim da su od toga većinom žene, a u manjem broju muškarci.

Osnovni kriteriji za procjenu fizičke aktivnosti ispitanika su bili: koliko sati dnevno provode u sjedećem položaju i koliko često su fizički aktivni (sport, šetnja, posao). 36% ispitanika provodi 6 do 9 sati dnevno u sjedećem položaju, a njih 28% i više od 9 sati. 18% ispitanika provodi 3 do 6 sati dnevno u sjedećem položaju, a 18% do 3 sata. Drugi kriterij je bio da procjene učestalost fizičke aktivnosti rekreativno ili profesionalno. Rezultati pokazuju da su neki ispitanici (njih 48%) aktivni nekoliko puta tjedno, dok se njih 21% izjasnilo da gotovo nisu aktivni. 24% ih je aktivno nekoliko puta mjesečno, a 7% jednom mjesečno.

Ispitanicima je zatim ponuđena lista najčešćih tegoba koje se javljaju kao posljedica dugotrajnog sjedenja i neaktivnosti: bolovi u vratu, bolovi u leđima, bolovi u ramenima, glavobolje, trnci u rukama, ili osjećaj težine i tromosti, a od njih je traženo da procijene kolika je kod njih učestalost pojavljivanja ovih simptoma. Tegobe koje su označene kao prisutne kod većine ispitanika su bolovi u leđima i vratu.

Bolovi u leđima se učestalo javljaju kod polovine ispitanika, a kod trećine njih ti bolovi se javljaju ponekad. Bolovi u vratu se učestalo javljaju kod trećine ispitanika a kod više od trećine njih ti bolovi se javljaju ponekad.

Provjerite koje stvari morate prestati raditi ako osjećate bolove u leđima!

Od ostalih tegoba koje su ponuđene kao odgovor skoro polovica ispitanika ponekad ima osjećaj težine i tromosti, trećina ih ponekad ima glavobolje, a skoro polovica gotovo nikad nema trnce u rukama. Napravljena je i poveznica između ispitanika koji učestalo imaju bolove u leđima i vremenu koje provode u sjedećem položaju. Pokazalo se da njih 64% provodi 6 do 9 sati i više u sjedećem položaju.

Zatim je traženo da na ljestvici od 1 do 5 opišu intenzitet bolova tj. tegoba koje osjećaju, gdje je 1 opisana kao umjerena bol, a 5 neizdrživa. Za prikaz su uzeli 2 najčešća simptoma: bolovi u leđima i bolovi u vratu. Rezultati pokazuju da je bol u leđima intenziteta 3 prema 4 i 5, a bol u vratu da je srednjeg intenziteta 2 i 3. Osjećaj težine i tromosti se najčešće definira intenzitetom od 1 do 3, trnci u rukama intenzitetom 1. Bolovi u ramenima su podjednako definirani intenzitetima od 1 do 4, a mali broj ispitanika nema bolove u ramenima. Glavobolje su opisane intenzitetima od 1, 3 i 5.

U drugom dijelu istraživanja su pitali ispitanike da li su do sada koristili rehabilitacijske usluge. Skoro polovica ispitanika je koristilo rehabilitacijske usluge, a njih više od pola (57%) nije. Od onih ispitanika koji su koristili rehabilitacijske usluge više je ispitanika koji duže dnevno provedu u sjedećem položaju (njih 68% sjedi od 6 do 9 sati i više dnevno). Od ispitanika je traženo da iznesu svoje mišljenje o tome da li su njihove tegobe rehabilitacijom riješene. Od onih ispitanika koji su koristili rehabilitacijske usluge njih 68% smatra da njihove tegobe nisu riješene.

Saznajte koje rizike donosi sjedilački način života!

Razloga za to može biti puno, ali bazirano na dosadašnjem iskustvu u terapijskom centru ReAktiva slobodni su zaključiti da je od presudne važnosti kvaliteta terapije koju su primali, dosljednost i primjena novostečenih obrazaca u svakodnevnom životu. Nije dovoljno odraditi određeni broj terapija i zaključiti da je time problem riješen. Treba konstantno raditi na svom tijelu, unaprjeđivati fizičku aktivnost i tražiti najbolji model aktivacije i prevencije problema, model koji mora biti kreiran prema individualnim kriterijima.

Dugotrajno sjedenje može biti uzrok mnogih problema od kojih su najčešći bolovi u leđima i vratu. Da bi se prevenirale neželjene posljedice, uz klasičnu fizičku aktivnost koja mora biti dio redovnog načina življenja, u obliku sporta, šetnji itd. potrebno je aktivirati i strukture za vrijeme samog sjedenja, da taj sjedeći položaj ne bude pasivan nego aktivan, da se konstantno aktiviraju strukture tijela tijekom sjedenja, te da se koriste veći i češći obrasci pokreta.

Najčitanije zanimljivosti