Web stranica Wellness centra - izvor informacija o wellness ponudi i wellnes životnom stilu
Internet je kao moderan i lako dostupan medij idealno mjesto za oglašavanje, pronalaženje novih klijenata, poslova, informacija. Osim zabavnih sadržaja, sve se češće koristi i u poslovne svrhe, zbog čega dobiva na važnosti, a njime se svakodnevno služe milijuni ljudi.
Poslovni su ljudi shvatili kako korištenjem interneta mogu uštedjeti vrijeme i novac, te im se pružaju gotovo neograničene mogućnosti promocije, nabave i prodaje. Poslovanje putem interneta primjenjivo je u gotovo svim djelatnostima, pa tako i u uslužnim djelatnostima kao što je wellness. Ne treba se zavaravati kako je ova vrsta poslovanja primjerena samo za velika poduzeća koja posluju na globalnom tržištu. Internet može biti od velikog značenja i manjim poduzetnicima (npr. vlasnicima gradskih wellness centara) koji žele svoje poslovanje (obrt, poduzeće) proširiti u lokalnim okvirima.
Jedan od prvih koraka poslovanja putem interneta svakako je postojanje internet tj. web stranice. Upravo ona predstavlja identitet poduzeća (wellness centra) u internet svijetu. Web stranice imaju važnu ulogu u internet poslovanju jer ih postojeći i potencijalni klijenti koriste kao izvor informacija o ponudi, na temelju toga oblikuju svoj stav i donose odluku o odabiru wellness centra, što je iznimno bitno za uspješno poslovanje.
Za analizu sadržaja web stranica odabrano je 16 gradskih wellness centara iz Bjelovara, Lovrana, Samobora, Splita, Varaždina i Zagreba.
Kako bi web stranica opravdala svoju svrhu, treba sadržavati sve informacije koje bi mogle biti korisne sadašnjim klijentima te privući buduće. Kvaliteta web stranice, dakle, ovisi o kvaliteti njenog sadržaja.
· Web stranica na korisnika treba ostaviti dobar prvi dojam. To se prije svega odnosi na vizualni izgled stranice, što podrazumijeva preglednost informacija, prikladnu veličinu slova, kontrast između slova i pozadine, korištene boje. Na 25% analiziranih stranica tekstovi su napisani u premaloj veličini slova, zbog čega je teško pročitati sadžaj satranice. Kontrast između slova i pozadine na svim je web stranicama primjeren. Na 50% stranica kombinirane su dvije boje, 38% stranica ima jednu boju, dok ih je 13% izrađeno u tri boje. Od boja prevladavaju zemljani (pješčani) tonovi, zelena, nijanse crvene, svjetlo plava, siva i bijela boja. Rijetke su „jače" boje kao što je na jednoj stranici tamna ljubičasta, s kojom se stranica izdvaja od drugih.
· Kao uvod u sadržaj web stranice može poslužiti i tzv. pozdravna poruka, kojom se posjetiteljima može zaželjeti dobrodošlica i u kratko opisati što sve mogu pronaći na stranicama. Takva se pozdravna poruka nalazi na samo 38% web stranica.
U svrhu isticanja posebnosti i prepoznatljivosti ponude u wellness centru dobro je napisati tzv. misao vodilju. Takav način pozicioniranja prepoznalo je 25% wellness centara. Tako se na gornjem dijelu njihovih stranica nalaze sljedeće rečenice: „Healthy life", „Reach for the health", „Don't be afraid to be different", „Dobrodošli u dnevni Spa centar Vaših snova". Također, sve stranice nemaju prepoznatljiv vizualni element. Naime, samo 56% ih ima logo wellness centra
Grafikon: Učestalost informacija na web stranicama wellness centara
Izvor: Učilište Lovran - Spa Wellness Akademija, srpanj 2009.
· Svi wellness centri na svojim stranicama imaju osnovne kontakt podatke (adresa, telefon). Ovi su podaci bitni te moraju biti istaknuti na vidljivom mjestu, a ne napisani na dnu stranice sa sitnim slovima. Tek nešto više od polovice web stranica (56%) sadrži osnovne informacije o wellness centru (tko smo, s čime se bavimo, cilj, ideja i sl.). U kontakt informacije spadaju i podaci o lokaciji wellness centra. Takve informacije nalaze se na 81% stranica, od čega ih 63% ima kartu na kojoj je ucrtan put do centra. Ostali wellness centri imaju samo kratak opis kako doći do njih.
· Informacije o radnom vremenu sadrži 75% analiziranih web stranica, a o mogućnostima plaćanja (gotovina, kartice) samo njih 25%.
· Novosti u smislu posebnih ponuda, akcija i obavijesti na svojim stranicama objavljuje 81% wellness centara. Pri tome količina takvih objava varira od jedne novosti do nekoliko njih raspoređenih na cijeloj stranici. Negativno je što su u tri slučaja odnosno na 19% stranica „novosti" stare nekoliko mjeseci, pa čak do pola godine, što pokazuje da se stranice ne ažuriraju, te im se ne pridaje dovoljna pažnja i značenje. U slučajevima da se žele sačuvati neke obavijesti starijeg datuma, preporučljivo ih je uvrstiti u tzv. arhivu.
· Sve stranice imaju popis usluga koje se pružaju u wellness centru. Informacije o cijenama usluga mogu se naći na 63% stranica, a 56% wellness centara na svojim stranicama ima i opis usluga koje pružaju. Ipak, često su ti opisi nepotpuni, djelomični i vrlo kratki. Kako bi klijentima vizualno približili uslugu i dočarali doživljaj, na 56% stranica postoje slike usluga (npr. detalji masaže, pakung, vježbe i sl.).
· Osim ponude, potrebno je predstaviti i prostor wellness centra. Tako na 44% stranica postoji tzv. foto galerija koja sadrži slike prostora. 25% stranica sadrži opis prostora u smislu nabrajanja prostorija i opisivanja sadržaja u pojedinoj prostoriji. Jedan wellness centar na svojoj stranici omogućava video prezentaciju prostora.
· Sastavni dio wellness usluge su djelatnici koji pružaju uslugu. Kako su klijent i djelatnik wellness centra tijekom pružanja usluge u neposrednom kontaktu, poželjno je upoznati klijente s osobljem wellness centra. Važnost predstavljanja wellness osoblja prepoznata je u 38% slučajeva. Ipak, na tri (19%) stranice osoblje je navedeno usput u nekom drugom kontekstu, te na taj način ne dolazi do izražaja.
· Potencijalne klijente često interesira s kojim se proizvodima / naziv Branda, radi u wellness centru. Takvu informaciju nudi samo 25% web stranica.
· Dodatan način promocije mogu biti i tekstovi koji su o wellness centru objavljeni u tisku. Na taj način sadašnji i potencijalni klijenti dobivaju dodatnu informaciju o wellness centru. Rubriku „iz tiska" ima samo 13% web stranica.
· Web stranice su idealno mjesto na kojem se kijentima može olakšati boravak u wellness centru i objasniti osnovna pravila ponašanja kao što su na primjer rezerviranje i otkazivanje teretmana, način korištenja sauni, kućni red (zabrana pušenja cigareta, uživanja alkohola, korištenja mobilnih telefona i sl.). Na taj način se mogu izbjeći neugodnosti. Bonton ili FAQ (frequently asked questions) ima 25% stranica. Osim toga, 13% stranica sadrži razne savjete u vezi vježbanja, zdrave prehrane, njege.
· Komunikacija s klijentima iznimno je bitna. Web stranica nudi brojne mogućnosti komuniciranja s klijentima. Analizirane stranice najčešće (44%) sadrže obrasce za slanje poruka. Mogućnost slanja newslettera (informativno pismo za korisnike koji su se na njega pretplatili) ima 19% wellness centara. Ovaj bi oblik komunikacije trebao biti iskorišteniji, jer predstavlja jeftin i djelotvoran način promocije wellness centra. Nadalje, forum se nalazi na jednoj stranci kao i anketa.
· Osim toga, u svrhu dobivanja informacija može se koristiti i knjiga dojmova (tj. riječ klijenta). Treba napomenuti kako se u knjigu dojmova osim pohvala mogu upisivati i kritike i prijedlozi, čega se ne treba bojati, već ih se može koristiti kao dodatan izvor zanimljivih informacija „iz prve ruke" koje svakako imaju svoju vrijednost. Ukoliko su dojmovi klijenata pozitivni, to je najbolja promocija za wellness centar. S druge strane, dobronamjerna kritika ili prijedlog mogu odgovornima u wellness centru poslužiti kao korisne informacije o tome što bi trebalo ispraviti kako bi klijenti bili zadovoljniji. Samo jedna web stranica (6%) ima knjigu dojmova.
· Od ostalih sadržaja, 19% web stranica ima tzv. tražilicu, isto toliko ih ima sadržaj preveden na strani jezik (engleski), dok jedna (6%) ima u pozadini glazbu. Na samo jednoj stranici klijenti imaju mogućnost ocijeniti kvalitetu korištenih usluga i programa.
Iz ove je analize vidljivo kako su gradski wellness centri prepoznali web stranice kao vid komunikacije s postojećim i potencijalnim klijentima, ali još nisu iskoristili sve mogućnosti koje takav oblik prezentacije omogućava, te ih stoga ne koriste na učinkovit način. Sadržaj web stranice odražava kvalitetu komuniciranja s klijentima. Ona je u svakom slučaju slika poduzeća u internet svijetu, koja može u većoj ili manjoj mjeri utjecati na uspješnost poslovanja. Stoga, ako wellness centar ima web stranicu, treba iskoristiti sve prednosti koje ona nudi.
Na temelju ovog primjera može se zaključiti kako upravljanje wellness centrom podrazumijeva niz vještina koje prelaze okvire stručnih wellness znanja. Stoga se stručna wellness znanja trebaju nadopunjavati sa znanjima iz područja marketinga, ekonomije i menadžmenta općenito. Ta se znanja stječu i nadograđuju na stručnim usavršavanjima, te su uz temeljna znanja o zdravlju, njezi , ljepoti, opuštanju - jednako važna za uspješan nastup na wellness tržištu i održivo poslovanje wellness centra.
Analizu uradila:
Mr. Sc. Sanja Raspor - predavač Učilište Lovran - Spa Wellness Akademija Šetalište Maršala Tita 19/2, 51415 Lovran info@wellness.hr; www.wellness.hr
-
Recept dana
Salata od mahuna, rajčice i kozica
30 min12345 -
Recept tjedna
Juneći gulaš s krumpirom
1 h12345 -
Recept mjeseca
Salata od pečenog slanutka s feta sirom
30 min12345