Pao je sustav za izdavanje lijekova? Evo što vam je činiti
Uvođenjem elektroničkog način izdavanja recepata u mnogo čemu je pojednostavljen proces dobivanja lijeka, kako liječnicima, tako i samim pacijentima. Ovaj način posebno je olakšao svakodnevicu kroničnih bolesnika, koji često samo telefonski trebaju nazvati svog liječnika te dotični lijek mogu preuzeti u bilo kojoj ljekarni diljem Hrvatske. No, što se dogodi kada sustav za izdavanja lijekova nenadano padne? Kako pacijenti u tom slučaju mogu doći do svojih potrebnih lijekova? Odgovore smo potražili kod Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i Ane Soldo, predsjednice komore ljekarnika Hrvatske.
Sustav preko kojeg se elektroničnim putem izdavaju lijekovi naziva se CEZIH (Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske), a kako doznajemo od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, njega održava tvrtka Ericsson Nikola Tesla.
“Kada je riječ o poteškoćama i kraćem prekidu funkcionalnosti CEZIH sustava, prekid se tijekom 2017. godini dogodio 8 puta, u 2018. godini 7 puta, a u 2019. godini do 31. kolovoza 11 puta”, pojašnjavaju nam iz Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje.
Kada najčešće pada sustav za izdavanje lijekova?
Iz toga proizlazi da je u ovoj godini već sada bilo puno više pada sustava nego proteklih godina. Ana Soldo, predsjednica komore ljekarnika Hrvatske, nam naglašava kako se pad rada CEZIH-a obično događa petkom oko 12h, a ovisno o razini problema zna trajati od nekoliko sati ili do idućeg dana. No, potrebno je razlikovati redovna održavanja koja se najavljuju i traju od petka 15h do nedjelje. Soldo također ističe kako nije uočen redovni ritam pojavljivanja problema u funkcioniranju sustava.
Što se događa kad sustav za izdavanje lijekova padne?
Dok nam iz Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje navode kako padom CEZIH sustava zdravstvena usluga osiguranicima HZZO-a u niti jednom trenutku ne može doći u pitanje, problemi ipak nastaju.
“Ljekarnici u periodu kad sustav CEZIH-a ne funkcionira, nisu u mogućnosti izdavati lijekove na elektronske recepte. Ako pacijent ima papirnati recept ispisan kod liječnika, ljekarnik mu nesmetano izdaje lijek. Dolaskom elektroničkog recepta pacijenti su dobili ležerniju mogućnost podizanja lijekova. Kroničnu terapiju pacijent telefonskim pozivom 'naruči' od liječnika, liječnik napiše recepte i oni su u tom trenutku pacijentima dostupni u bilo kojoj ljekarni u Hrvatskoj. Kad sustav ne radi, pacijenti moraju osobno otići kod liječnika i preuzeti papirnate recepte što kod njih izaziva veliku nervozu, vrlo često i agresiju. Taj dan nije ugodno raditi u ljekarni jer pacijenti smatraju da je ljekarnik odgovoran za nefunkcioniranje sustava i neizdavanje lijekova. Uobičajene reakcije su vrijeđanje, vikanje, no u zadnje vrijeme smo imali nekoliko prijava fizičkog nasrtaja na djelatnike ljekarne. Pacijenti telefonom provjeravaju radi li sustav te je razina buke i stresa vrlo često na razini izdržljivosti”, istaknula je Soldo.
Ljekarnici, nažalost, u trenutku pada sustava, kako nam ističe Soldo, ne mogu ništa napraviti. Ako sustav ne funkcionira, ne postoji uvid u propisane recepte te pacijenti ne mogu doći do svog lijeka.
“Ako se radi o hitnoj terapiji, uputimo ih u nadležnu dežurnu službu”, pojašnjava Soldo.
“U slučaju nemogućnosti uspostave komunikacijske veze prema centralnom sustavu ili problema na strani centralnog sustava, liječnik može isprintati klasične papirnate recepte i uputnice. Također može isprintati na papir i Povijest bolesti (uključujući serijske brojeve tiskanica recepta). Ako pacijent u ljekarni podiže lijek s tiskanicom papirnatog recepta, realizacija se odvija u potpunosti po starom postupku. Postupanje u slučaju pada CEZIH –a detaljno je opisano na http://www.cezih.hr/postupanje.html. Rad ovako važnog i velikog sustava kontinuirano se nadzire i pravovremeno reagira na sve poteškoće u radu. Prilikom svakog prekida ili otežanog rada sustava, HZZO promptno obavještava osiguranike i ugovorne partnere na web stranici”, pojašnjavaju nam iz Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje.
Soldo objašnjava kako se elektroničnim izdavanjem recepata smanjila administracija te se općenito ubrzao rad zbog čega ljekarnici imaju više vremena za rad s pacijentima. Hrvatska je među prvim državama u Europi implementirala ovaj sustav i, kako doznajemo od strane komore ljekarnika Hrvatske, njihove europske kolege su sustav ocijenile kao jako dobar.
“No, kako tehnologija napreduje, a sustav se vrlo malo dograđivao u proteklom periodu, nama bi odgovaralo da imamo nove funkcionalnosti, kako bi i pacijent i liječnik mogli dobiti relevantnu informaciju od ljekarnika. Kad sustav ne radi, onda smo mi ti koji pokupe sav bijes građana koji nisu u mogućnosti doći do lijeka”, za kraj pojašnjava Soldo.
Što učiniti u slučaju pada sustava za izdavanje lijekova?
Ono što možete učiniti, kao što su naši sugovornici istaknuli, jest od strane svog liječnika zatražiti papirnati recept. Ako terapija nije hitna, pričekajte da sustav ponovno proradi. Svakako, ako je u vašoj mogućnosti, nemojte u zadnji čaš odlaziti po preporučenu terapiju nego na vrijeme preuzmite svoj lijek. Tako, čak i ako sustav baš u tom trenutku padne, imate mogućnost odlaska svom liječniku po papirnati recept. Također možete pratiti službenu web stranicu na kojoj HZZO obavještava redovno o eventualnom padu sustava. Bitno je također znati da ljekarnici nisu odgovorni za dotični problem i u slučaju ne funkcioniranja CEZIH-a nisu u mogućnosti izdati vam recept.
Vezani članci:
- Zašto magistre farmacije ne smijemo nazivati ''ženama na kasi''?
- Imate pravo na zdravstvenu zaštitu izvan mjesta prebivališta
Najnovije
Najčitanije
-
Recept dana
Čokoladni kolač s datuljama i orasima
1 h12345 -
Recept tjedna
Juneći gulaš s krumpirom
1 h12345 -
Recept mjeseca
Tjestenina s brokulom
30 min12345