Disleksija i disgrafija
Velik broj uvijek istih karakterističnih pogrešaka u čitanju i pisanju
Smetnje u čitanju često su povezane s poteškoćama u pisanju, a često se pojavljuju i smetnje u orijentaciji u prostoru te u akustičkom i vizualnom zapažanju. Međutim, ne treba već pri najmanjim poteškoćama u čitanju i pisanju sumnjati na disleksiju i disgrafiju (djeca koja malo teže shvaćaju ili kojima je lakše oštećen vid, sluh ili govor ne moraju imati i specifične poteškoće u čitanju i pisanju).
Pri procjeni ima li ili nema neko dijete poteškoće u čitanju i pisanju nisu važne samo vrste pogrešaka nego i veliki broj uvijek istih karakterističnih pogrešaka:
- nesposobnost povezivanja grafema s fonemom (glas - slovo)
- poteškoće povezivanja glasova i slogova u riječi
- strukturalne pogreške, tj. promjene nastale zbog premještaja redoslijeda ili umetanja slova ili slogova u riječima (iz - zi, do - od, po - op, mi - im, Ivo - ovi; vino - novi, vrata - trava)
- zamjenjivanje slova - grafički ili fonetski sličnih (d - b, b - p, m - n, n - u, a - e; d - t, b - p, g - k, z - s, v - f, l - r; beba - deda, bili - pili, nema - mena, moj - noj; drži - trži, brati - prati, grije - krije) i slogova (na - an, on - no, je - ej, mi - im, do - od)
- izostavljanje slova i slogova (prozor - pozor, krava - kava, davnina - davni)
- dodavanje slova i slogova (oblak - obalak, noj - nojovi)
- zamjene riječi - pogađanje pri čitanju (potpuno nepravilno pročitane riječi u kojima su dva ili više slova zamijenjena drugima, npr. mračni - mačka, dobar - obad)
- smisleno mijenjanje teksta pri čitanju priča - pogreške se pojavljuju kada dijete potpuno promjeni riječ, ali ona po smislu odgovara tekstu koji čita
- dodavanje i/ili izostavljanje dijela i/ili cijelih riječi (maramama, dosjetilili...)
- riječ koju dijete ne može pročitati bez pomoći
- poteškoće u praćenju slovnog ili brojčanog niza (val - lav, 23 - 32)
- poteškoće u slijedu pravca čitanja (gore - dolje, lijevo - desno)
- vraćanje na već pročitani red, preskakanje redova, tj. izostavljanje jednog ili više redova.
Uz ove tzv. karakteristične pogreške, često je izražena i nesigurnost u orijentaciji kako prema vlastitom tijelu, tako i općenito, u prostoru. Tako djeca imaju poteškoća u razlikovanju smjera lijevo - desno, a često je i rukopis ove djece neujednačen (česte promjene smjera slova - povremeno udesno pa zatim ulijevo; veličine slova - neka slova su mala, druga mnogo veća i sl.). Bitno je naglasiti da vrlo inteligentna djeca uspijevaju u prvim razredima dosta često i dugo prikrivati svoje poteškoće u čitanju i pisanju, tako da se pravi problemi pojavljuju tek poslije, u petom ili šestom razredu i to posebno u pisanju (mnogo pravopisnih i gramatičkih pogrešaka).
Ako imate dijete koje pri čitanju, pisanju po diktatu ili pri spontanom pisanju čini pogreške poput premještanja glasova, slogova, slova (metateze), izostavlja konsonante, vokale, slogove i riječi, dodaje pojedina slova ili cijele slogove, zamjenjuje akustički ili vizualno slična slova, izobličuje slova, piše riječi zajedno, dijeli riječi, nagađa kad čita (napamet čitanje) ili je potpuno nesposobno iščitati glasove unutar riječi, tada se s djetetom mora ozbiljno raditi i odvesti dijete na logopedsku dijagnostiku da se načini procjena sposobnosti čitanja i pisanja.
Mnogima nije jasno zašto djeca obrnuto čitaju slova b i d ili nizove slova. Odgovor je u tome da kod njih postoje poteškoće u vizualnom sekvencioniranju. Međutim, obrtanje slova pri čitanju često je i kod male djece koja tek uče čitati, tj. to se događa kod one djece čije je poznavanje slova i mogućnost sekvencioniranja još uvijek vrlo nesigirno, što nije znak nesposobnosti već nezrele faze u procesu učenja čitanja.
Kao mogući uzroci disleksije navode se:
- nasljedni čimbenici
- traume
- cerebralna disfunkcija
- nedovoljno razvijena dominacija hemisfere (anomalije u lateralizaciji)
- periferna organska i funkcionalna oštećenja
- smetnje u području vida i sluha
- slabija fizička konstitucija djeteta
- pedagoška zapuštenost djeteta
- nedostaci u intelektualnom razvoju
- smetnje u auditivnoj, virtualnoj i kinestetskoj percepciji - smetnje u motorici.
Disleksičnu djecu zbunjuju i međusobno slični brojevi: 7 - 1, 5 - 3, 8 - 4, 6 - 9, 2 - 3 ili kod dvoznamenkastih brojeva: 23 - 32, 45 - 54, 36 - 63, 71 - 17... Poteškoće nam također zadaju i matematički simboli za četiri računske operacije: plus ( + ), minus ( - ), množenje ( x ), dijeljenje ( / ).
Djeca koja imaju disleksiju ne samo da imaju poteškoća da zadrže u sjećanju slike riječi, već se to odnosi i na cijele rečenice, kao i na mogućnost da rastave rečenicu na slogove ili foneme i da je ponovno sastave. Samo slušanje, prepoznavanje i razlikovanje, kao i pamćenje riječi i slova, zahtijevaju koncentraciju, vrijeme i brzu reakciju (kod pravopisnih diktata ili prepisivanja teksta s ploče), što je kod disleksičnog djeteta vrlo teško i izaziva stres, odustajanje, plakanje i ponekad agresivnost.
Najnovije
Najčitanije
-
Recept dana
Salata od mahuna, rajčice i kozica
30 min12345 -
Recept tjedna
Juneći gulaš s krumpirom
1 h12345 -
Recept mjeseca
Salata od pečenog slanutka s feta sirom
30 min12345