Govorno - jezični razvoj djeteta
Period od 4 do 6 godine djeteta
U trenutku kada vaše dijete počinje razgovor (konverzaciju), posvetite mu punu pažnju, to je vrlo bitno razdoblje u razvoju djetetovog govorno-jezičnog razvoja i daljnjeg samopouzdanja kod djeteta.
- treba paziti da imate pažnju djeteta i prije nego vi progovorite Vrlo je bitno poticati sve pokušaje da se govori. Pokažite da razumijete riječ ili frazu prateći to sa zahtjevom.
- treba pauzirati poslije govora, tako dijete ima priliku nastaviti konverzaciju.
- treba nastaviti raditi na proširivanju vokabulara. Predstaviti novu riječ, te ponuditi definiciju te riječi ili je upotrijebiti u kontekstu koji je lagano razumljiv.
- treba razgovarati o vremenskim i prostornim odnosima - prvi, srednji, zadnji,lijevo-desno, te opozicije - gore-dolje,upaljeno-ugašeno.
- treba poraditi na oblikovanju i objašnjavanju kategorija. Identificirati stvari koje ne pripadaju grupi sličnih kategorija npr. cipela ne pripada kategoriji s jabukom i breskvom, jer se ne može jesti, i nije okrugla i nije voće. Tako treba dati djetetu dvije suprotnosti tako da dijete može reći zašto ne spadaju u istu kategoriju.
- treba pomoći djetetu da prati dvije do tri direkcije - "Idi u sobu i donesi mi svoju knjigu."
- treba poticati svoje dijete da samo daje direkcije. Treba slijediti djetetove direkcije, tako da vam on/ona može objasniti npr. kako da se izgradi toranj od lego-kockica.
- treba se igrati obitelji. Objašnjavajući uloge u obitelji sa pretvaranjem da ste vi dijete. Razgovarti o stanovanju, kući, o sobama i namjenama.
- televizija ponekad može biti korisna, tj. treba govoriti onda kada dijete gleda televiziju. Treba ga pitati da pokuša pogoditi što bi se slijedeće moglo dogoditi. Treba razgovarati o likovima u filmu, seriji, da li su oni sretni ili tužni? Pitati svoje dijete što se dogodilo, da vam ispriča. Možete čak i odglumiti cijelu scenu, te izmisliti drugačiji kraj.
- treba iskoristiti dnevne aktivnosti, kao primjer uzmemo aktivnost kada smo u kuhinji, tada treba poticati dijete da imenuje stvari koje se tu i tada koriste, te tako raditi i za druge prostorije. Diskutirati o jelu u tanjuru, boji, okusu. Od kuda ta hrana dolazi? Da li je zdrava? Što voli dijete jesti? Što ne voli? Tko će očistiti kada se pojede? Treba poticati i aktivnosti u kuhinji: prostrti stol, staviti salvete. Treba identificirati, npr: "To je moja salveta." "To je tatina, a to mamina salveta."
- uzmimo npr. situaciju odlaska u kupovinu, treba se prodiskutirati o tome što će se kupiti, što će se napraviti s tim, koliko nam treba za neko određeno jelo.
Bitno je dijete poticati na verbalizaciju, pa iako djetetov govorni aparat nije zreo za realizaciju nekih glasova, pustite ga da izgovori riječi na svoj način, s ponekom zamjenom drugog glasa, ali naravno sve u dopuštenim granicama (tolerancija do 5 godine). Ne treba forsirati dijete da izgovori sa 3 godine glas R i govori čisto druge glasove, jer njegov govorni aparat nije zreo za realizaciju nekih glasovnih skupina, no možete pomoći svom djetetu na taj način da mu puno pričate, objašnjavate, te jednostavno da pohvalite svaku misao koja je glasno izgovorena. Tako jačamo i djetetovo samopouzdanje i motivaciju za daljnjim progovaranjem.
Najnovije
Najčitanije
-
Recept dana
Salata od mahuna, rajčice i kozica
30 min12345 -
Recept tjedna
Juneći gulaš s krumpirom
1 h12345 -
Recept mjeseca
Salata od pečenog slanutka s feta sirom
30 min12345