Razvoj seksualnosti u djeteta do školske dobi

Razvoj seksualnosti u djeteta do školske dobi

Razvoj seksualnosti u djeteta do školske dobi
  • Objavljeno: Srijeda, 18.03.2009.
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Kategorija: Majka i dijete

Dječja, a ne seksualna igra

U očima odrasla čovjeka u djece se nailazi na znakove seksualnosti, na "seksualne igre". Razvoj dječje seksualnosti može se pratiti poznavajući te znakove. Većina roditelja o njima ne zna ništa, ili skoro ništa, ili ih krivo interpretira. Zato valja sustavno obrazovati odrasle na tom području. Roditelji su zbog "seksualnih igara" ili drugih oblika seksualnih manifestacija često zabrinuti i traže tumačenje tog problema i savjet liječnika. Dijete negdje oko svoje 3. godine zna, osim svog imena, i svoj spol. Dijete rano pokazuje interes za svoje genitalne organe, otkriva ugodu njihova diranja, zanima se za začeće i porod, otkriva razliku spolova. Dijete osjeća uzbuđenje pri stavljanju čepića, ili dojenče pri čvrstom umatanju.

Roditelji krivo proglašavaju "masturbacijom" dječje držanje spolovila, sisanje šake, mokrenje, puštanje stolice, češanje bedara, grickanje noktiju, ljuljanje. Dijete doživljava pojedinosti takvih "spolnih doživljaja" u simboličkom obliku, u igri ili u snu, zbog genitalnog razvojnog ograničenja koje je odraz njegove tjelesne nezrelosti. Igre "mame i tate", erekciju dječaka, uzbuđenje djevojčice pri dodiru genitalnih organa - djeca ne povezuju sa seksualnosti.

Razlike među djecom raznog spola u većini osobina toliko su male da se najčešće mogu zanemariti. Razlike među djecom raznog spola nisu prirođene, već su stečene, naučene. To stjecanje ili tipično muških ili tipično ženskih ličnosnih osobina i obilježja odvija se u skladu s dominirajućim stereotipnim predrasudama, roditeljskim i socijalnim, te spolnoj ulozi - muškoj ili ženskoj. Prema takvim zastarjelim i neadekvatnim stereotipima, konvencijama djeca zastranjuju od prirodnog razvoja pa usvajaju različite spolne uloge u obitelji. Novorođenče i dojenče uopće ne osjeća spolnost. No, u 2. godini dječacima se tolerira agresivnost, sloboda, pokretljivost, a djevojčice se već potiču da budu mirnije, poslušnije, da se ne ljute, ne tuku. U 3. godini još se više usvajaju različita ponašanja među spolovima. Od 4. do 7. godine stečena se neprirodna vladanja već fiksiraju. Za razliku od djece u selima, u gradu je već od rana poticano odvojeno igranje po spolnim grupama, npr. dječaci s biciklom, djevojčice s lutkom; dječaci ne smiju plakati, djevojčice se uvjeravaju da su slabije.

Priložena shema, što ju je sastavio A. Gesell, SAD, shema je psihoseksualnog razvoja djeteta. Ona je pomoć pri orijentaciji o prirodnom psihoseksualnom razvoju djeteta, pruža uvid u izražajne oblike tog razvoja. Ona nije strog model, ona je podložna individualnim razlikama; ako je tako promatraju, ona je korisna roditeljima. Sadrži i znakove psihoseksualnog razvoja od rođenja do uključivo 7. godine života.

Vitashop

Najnovije

Najčitanije