Tajne komunikacije između roditelja i djeteta
Kako bismo olakšali komunikaciju djeteta s roditeljima i sa svijetom, dijete treba od prvih mjeseci uključiti u naš život.
Francuski psihoanalitičar Françoise Dolto (1908. -- 1988.) objašnjava: "Postoje djeca koja se sjećaju svega što su prvi put čula. Ona su poput magnetofonskih vrpca... Trebamo ih uvoditi u naš svijet kao budućeg muškarca i buduću ženu, a ne kao male stvari, bebe, plišane medvjediće... Rečenice koje smo izrekli pravilnim tonom kako bismo, na primjer, popratili djetetovu bol, tu će bol pretvoriti u ljudsku emociju baš zato što je izražena."
1. Objasniti mu što se događa
Razgovarajmo s djetetom još od rođenja. To će nam pomoći da shvatimo svoje osjećaje i, što je najvažnije, da definiramo njegove.
Uvijek opisujmo ono što radimo i istodobno pokušajmo izraziti njegove osjećaje.
"Smetalo ti je što sam te ostavila samoga u kolijevci i što te nitko nije došao vidjeti, je' da?"
"Sad ću te staviti u sjedalicu i približiti te stolu, tako ćeš imati društvo. "
"Što kažeš da se lijepo okupamo? Poslije ćemo te napudrati i obući pidžamicu. "
To su male poruke koje djetetu pomažu da se snađe u sredini u kojoj živi. Pomažu mu da stekne kontrolu nad onim što se oko njega zbiva i daju mu dragocjen osjećaj da sudjeluje u onome što mu se događa.
Američki znanstvenici C. Haden, R. Haine, R. Fivush i E. Reese godinama proučavaju utjecaj rane komunikacije s odraslima na dječju psihu.
Prema rezultatima njihovih studija, roditelji koji "prepričavaju" djeci što se događa ili što se dogodilo, znatno doprinose njihovu pojačanom osjećaju sigurnosti.
2. Obavijestiti ga
"Sad ću prestati slagati robu pa idemo u park."
"Još jedna pjesmica i onda dosta."
"Igrat ćemo se još pet minuta. Zatim ćemo prestati
jer trebam obaviti jedan telefonski razgovor."
To su male obavijesti i kratki programi koji djetetu daju osjećaj sigurnosti. Zahvaljujući tome, djeca se ne osjećaju kao "paketići" koji se premještaju s jednog mjesta na drugo.
3. Stvoriti ozračje po mjeri djeteta
"Čim počnu puzati, naša djeca su oduševljena mogućnostima istraživanja svijeta. Ako ih zaustavimo odlučnim 'ne', počnu plakati. Koliko god bila opravdana zabrana", primjećuje američki pedijatar T. Berry Brazelton, "duboko u sebi uvijek imamo osjećaj krivnje. 'Ma zašto sam s njim razgovarao tako oštro?' pitamo se. Još je dijete! Premaleno je kako bi shvatilo opasnosti i kako bi znalo što je dobro, a što loše."
"Ne diraj!", "Ne viči!", "Nemoj se zaprljati!", "Ne plači!", "Nemoj ovo!", "Nemoj ono!"
Kako da u komunikaciji izbjegnemo uporabu tog iritantnog i otresitog "nemoj"? Rješenje je nevjerojatno jednostavno: dovoljno je da zabrane, zapovijedi, pretvorimo u pozitivne prijedloge.
Još od rođenja Jonathan je bio gurman. Svaki put kad bih nešto kuhala na štednjaku, približio bi mi se i vadio tavu iz kuhinjskog ormara. Oponašao je moje pokrete i kušao ukusne, ali nepostojeće zalogaje. Sve mi je to godilo jer je cijenio obroke koje sam mu pripremala. No stalno sam se bojala da će se ozlijediti podižući tešku tavu ili da će srušiti čašu na pod.
Tada sam odlučila reorganizirati svoju kuhinju. Na najniže police kuhinjskog ormara stavila sam samo ono čime se Jonathan mogao igrati, a izvan njegova dometa stavila sam sve teške i lomljive predmete.
Rješenje je funkcioniralo. Ja sam bila mirna, a on se mogao igrati kuhara dok bih ja kuhala. Pritom nisam morala svaki čas govoriti: "Nemoj to dirati!", "Spusti tu čašu!", "Pazi!", "Koliko ti puta moram reći da ne...".
(Teresa, Jonathanova majka)
Više o ovoj temi pročitajte u knjizi:
Najnovije
Najčitanije
-
Recept dana
Salata od mahuna, rajčice i kozica
30 min12345 -
Recept tjedna
Juneći gulaš s krumpirom
1 h12345 -
Recept mjeseca
Salata od pečenog slanutka s feta sirom
30 min12345