Naučite davati kritike

Naučite davati kritike

Naučite davati kritike
  • Objavljeno: Ponedjeljak, 29.11.2010.
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Kategorija: Psihologija

Velik broj ljudi skanjuje se kad mora reći nešto loše. Boje se da će ispasti grubi, nepristojni, da će ih drugi odbaciti i imati o njima loše mišljenje. Stoga najčešće izbjegavaju situacije u kojima bi drugima morali reći neku kritiku ili zamjerku. Njihov je strah donekle opravdan. Mnogi ljudi ne znaju na pravi način izreći kritiku pa obično bude više štete nego koristi. Umjesto riješenja problema koji imaju oni stvaraju još jedan. Ipak, kritika je sastavni dio posla svih koji rade s ljudima, bilo da se radi o menedžerima, profesorima, trenerima, roditeljima... Ne možemo davati samo pohvale. Osoba mora znati što je napravila loše i zašto je to loše, inače neće moći promijeniti svoje ponašanje. Osim toga, kad bismo davali samo pohvale ljudi nam vjerojatno ne bi vjerovali.

Nitko ne voli kad ga kritiziramo. Situacija je još teža ako kritiku dobije pred drugim ljudima. Na taj način ugroženo je ne samo njegovo samopoštovanje nego i status. Takva kritika nije kritika, to je poniženje. Osoba će vas vjerojatno početi mrziti, a svjedoci vaše kritike osjećat će se neugodno. Stoga je kritiku najbolje izreći u četiri oka. Osobu pohvalite pred drugima, ali je kritizirajte nasamo.

Učini li osoba nešto loše, izrecite kritiku što prije. Tada je najdjelotvornija. Što duže čekate i potiskujete svoje osjećaje to će oni biti intenzivniji. Primjećujete li duže vremena da osoba nešto ne radi dobro, a držite to u sebi, vjerojatno ćete jednog dana "eksplodirati" zbog sitnice. Vaša reakcija bit će neprimjerena, svi će se čuditi što vam je odjednom, a osoba o kojoj je riječ shvatiti će to kao osobni napad.

Budite određeni. Recite osobi točno što nije dobro uradila. Stoga je kritiku dobro planirati unaprijed. Ne uradite li tako vjerojatno ćete reći i ono što niste mislili i zbog čega ćete poslije žaliti.

Ne kritizirajte osobu zbog nečega što je izvan njene kontrole.

Usmjerite kritiku na ponašanje osobe, nikada na njezinu ličnost. Ponašanje i ličnost potrebno je razdvojiti. Osoba može učiniti nešto loše, ali to ne znači da je loš čovjek. Mi želimo zadržati čovjeka, ali ne i njegovo loše ponašanje. Napadnemo li njegovu ličnost, nastojat će braniti i sebe i svoje ponašanje, pa makar morao izmišljati ili izvrtati činjenice. To je prirodna reakcija. Ljudi koji su napadnuti ne čuju što im govorite pa ni ne mogu ispraviti svoje ponašanje. Usmjerite li se na problem, a ne na čovjeka, imate veću mogućnost izazvati pozitivnu promjenu u njegovu ponašanju.

Izrecite kako ste se osjećali zbog toga što je osoba o kojoj je riječ učinila nešto loše. Jeste li bili ljuti, frustrirani, nesigurni pred poslovnim partnerom i slično. To može biti vrlo kratko, ali je bitno da bude iskreno i pošteno.

Nemojte zaboraviti pohvaliti osobu. Iako je tom prilikom uradila nešto loše, vjerojatno puno toga radi dobro. Recite to! "Ja znam da si ti uvijek točan, zato sam se i naljutio kad si baš danas, kad je važno, zakasnio".

I na kraju

Nikada nemojte vikati i derati se! Prije toga razmislite!

Ako vam je netko učinio nešto nažao naljutite se na njega! Ljutite se jedan, dva, tri dana - a ako želite i duže. No nakon toga mu oprostite.

 

Više o ovoj temi pročitajte u knjizi:

Čuda se ipak događaju

Vitashop

Najnovije

Najčitanije