Zdravstveni vremeplov, 26. ožujka: Od Babilona do kupaonica – Tekuće putovanje sapuna kroz povijest

Zdravstveni vremeplov, 26. ožujka: Od Babilona do kupaonica – Tekuće putovanje sapuna kroz povijest

Zdravstveni vremeplov, 26. ožujka: Od Babilona do kupaonica – Tekuće putovanje sapuna kroz povijest
  • Objavljeno: Srijeda, 26.03.2025.
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Na prvi pogled, tekući sapun čini se kao moderna inovacija - praktično rješenje koje elegantno stoji kraj naših umivaonika. No, priča o tekućem sapunu seže mnogo dublje u povijest nego što većina ljudi pretpostavlja, povezujući drevne civilizacije s našim modernim kupaonicama.

Korijeni sapuna općenito, a posebno tekućih sapunastih tvari, mogu se pratiti sve do drevne Mezopotamije. Oko 2800. godine prije Krista, Babilonci su već izrađivali tvari nalik sapunu, miješajući životinjske masti s drvenim pepelom. Pronađeni zapisi na glinenim pločicama opisuju recepte za sapunaste tekućine korištene za pranje tijela i tkanina.

Egipćani, Feničani i drugi narodi Bliskog istoka i sjeverne Afrike također su razvili svoje verzije sapunastih tvari, često u obliku pasta ili tekućina. Ove rane verzije tekućeg sapuna bile su daleko od mirisnih, prozirnih i nježnih formula koje danas poznajemo, ali su uspješno služile svojoj osnovnoj svrsi - čišćenju.

Službeno priznanje tekućeg sapuna kao izuma došlo je mnogo kasnije. William Sheppard, Amerikanac, dobio je 22. kolovoza 1865. godine prvi patent za "Poboljšani tekući sapun". Sam naziv patenta govori nam da je tekući sapun u nekom obliku već postojao, a Sheppard ga je samo unaprijedio. Njegov izum prvenstveno je bio namijenjen industrijskoj uporabi i javnim prostorima, ne kućanstvima.

Tijekom sljedećih desetljeća, tekući sapun ostao je uglavnom industrijski proizvod, dok su u kućanstvima i dalje dominirali tradicionalni sapuni u krutom obliku. Velika prekretnica dogodila se tek 1980. godine kada je tvrtka Minnetonka Corporation iz Minnesote predstavila Softsoap - prvi široko komercijalizirani tekući sapun za ruke namijenjen kućanstvima.

Priča o Softsoapu uključuje i fascinantnu poslovnu strategiju. Znajući da bi veće kompanije mogle brzo kopirati njihov proizvod, osnivač Robert Taylor kupio je čitavu godišnju zalihu plastičnih pumpica za doziranje sapuna, učinkovito blokirajući konkurenciju. Ova hrabra taktika dala mu je dovoljno vremena da uspostavi svoj brend prije nego što su veće kompanije mogle ući na tržište.

Od tada, tekući sapun doživio je eksplozivan rast popularnosti. Njegove prednosti kao što su praktičnost, higijena (nema dijeljenja sapunskog komada) i manja vjerojatnost razvoja bakterija učinile su ga standardom u današnjim kupaonicama.

Evolucija tekućeg sapuna od drevnih babilonskih formula do današnjih sofisticiranih antibakterijskih i hidratantnih pripravaka svjedoči o dugom putovanju inovacije - putovanju koje povezuje drevne civilizacije, industrijske pionire i moderne poduzetnike u zajedničkoj potrazi za boljim načinima održavanja čistoće.

Vezani sadržaj:

Vitashop

Najnovije

Najčitanije